Ο ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ
Αξίζει να θυμίσουμε ότι το μουσείο είναι 1.800 τ.μ. και περιλαμβάνει τον εκθεσιακό χώρο, γραφεία, αίθουσες συντήρησης και τουαλέτες, ενώ το κτήριο βρίσκεται σε ένα χώρο 13 στρεμμάτων. Παράλληλα έχει δημιουργηθεί και το Κέντρο Μελέτης με τη βιβλιοθήκη, το αρχείο της ανασκαφής κ.ά. Σκοπός είναι η μελέτη του ανασκαφικού υλικού από αρχαιολόγους, αρχιτέκτονες, παλαιοβοτανολόγους και άλλους επιστήμονες.
Η έκθεση των αρχαιοτήτων θα είναι χωρισμένη σε τρεις άξονες. Η μεγάλη αίθουσα θα λειτουργήσει ως άξονας της πόλης και της ιστορίας της, από το 3.000 π.Χ. μέχρι τα βυζαντινά χρόνια, και θα περιλαμβάνει όλο το φάσμα των ανασκαφών. Η δεύτερη μεγάλη αίθουσα είναι για τα ιερά, τα ήθη και τα έθιμα και η τρίτη αίθουσα είναι για τις νεκροπόλεις.
Στις βιτρίνες δεν θα παρουσιάζονται μόνο τα αντικείμενα, αλλά και οι σχέσεις της Ελεύθερνας και της Κρήτης με άλλες πόλεις. Στο μουσείο θα γίνονται επίσης προβολές και στην είσοδο θα τοποθετηθούν οθόνες αφής, που θα παρέχουν πληροφορίες στον επισκέπτη.
Το μουσείο είναι χωροθετημένο στο νότιο δυτικό άκρο του αρχαιολογικού χώρου, για να μπορεί ο επισκέπτης να βλέπει τα μνημεία και τις ανασκαφές, αλλά και τον Ψηλορείτη και το φυσικό περιβάλλον χωρίς εμπόδια.
ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΕΙΩΔΕΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΥΘΕΙΑ
Ο επιστημονικός υπεύθυνος του έργου καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, μίλησε στο ραδιόφωνο του Τeam FM, για μια πορεία 31 χρόνων από την έναρξη των πρώτων ανασκαφών το 1985, για το όραμα αλλά και τις δυσκολίες που υπήρξαν στην υλοποίηση του έργου καθώς και τα θεμέλια που βάζει τελικά η ολοκλήρωσή του για τις επόμενες γενιές, παιδιών, επιστημόνων και κατοίκων.
Ο ίδιος χαρακτηρίζει το Μουσείο της Ελεύθερνας «Ένα έργο αγάπης», που μέσα από τη συνολική διαδρομή του αποτελεί παράλληλα ένα σημαντικό παράδειγμα. «Είναι ένα παράδειγμα για το πώς ορισμένοι άνθρωποι μπορεί να λειτουργήσουν μέσα σε μια κοινωνία για να της δώσουν αυτό που της αρμόζει και συγχρόνως να αποτελέσουν ένα παράδειγμα και για άλλους κλάδους για να μπορέσει αυτή η χώρα να πάει μπροστά. Δεν μπορεί να πηγαίνει μπροστά με το βιαστικό, το απότομο, το ημιτελές. Πρέπει να υπάρχει μια συνέχεια και συνέπεια» ανέφερε ο κ. Σταμπολίδης και πρόσθεσε: «Το μουσείο θα είναι πραγματικά ένα κόσμημα όχι μόνο για το Ρέθυμνο αλλά και για την Κρήτη. Θα είναι ένα κόσμημα για την Ελλάδα και για όλο τον κόσμο. Συμπληρώνονται 31 χρόνια από όταν ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια. Είναι ένα έργο ζωής».
Ο καθηγητής αναφέρθηκε στα στάδια του έργου αλλά και τη σπουδαιότητά του και τόνισε: «Είναι ένα έργο που ξεκινάει από την επιστημονική τεκμηρίωση, προχωράει στο κομμάτι της συντήρησης, της προστασίας των αρχαιοτήτων. Ακόμη πιο πέρα πηγαίνει στην ανάδειξη και μετά στην ανάπτυξη. Αυτό είναι, ένα αναπτυξιακό έργο. Εκτός από τη Βεργίνα, την Ολυμπία και τους Δελφούς που είναι οι χώροι που κατεξοχήν έχουν ένα μουσείο μέσα στον αρχαιολογικό χώρο και όχι στην πρωτεύουσα ενός νομού. Αυτό είναι το τέταρτο στη σειρά και ελπίζω ένα από τα καλύτερα στον τρόπο που θα παρουσιάσει τα πράγματα, εννοώντας ότι όταν κάτι βασίζεται στην ουσία και την επιστημονική του τεκμηρίωση, αυτό όταν το κάνεις κομμάτι της παιδείας, του λαού και των επόμενων γενεών, των Ελλήνων και των ξένων επισκεπτών, αυτό υπάρχει ήδη στη συνείδηση».
ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΑΡΧΕΣ ΙΟΥΝΙΟΥ ΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ
Μια από τις σημαντικές εκκρεμότητες για τη λειτουργία του Μουσείου της Ελεύθερνας είναι η φύλαξη του χώρου, που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, όπως ανέφερε ο κ. Σταμπολίδης, την άνοιξη θα έχει ολοκληρωθεί. Συνεπώς, ο χώρος θα είναι προσβάσιμος όταν θα έχουν ολοκληρωθεί οι προσλήψεις, διαδικασία που είναι σε εξέλιξη και αφορά τον τομέα αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού. Ο κ. Σταμπολίδης ανέφερε όμως πως αυτήν την ώρα υπάρχει φύλαξη, όχι όμως επαρκής για έναν τέτοιο χώρο που για να λειτουργήσει απαιτεί περίπου τον διπλάσιο αριθμό σε φύλακες. Μάλιστα, το Μουσείο έχει δύο φορείς λειτουργίας, το Πανεπιστήμιο και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου και αυτήν την ώρα και οι δύο φορείς έχουν προσωπικό που όμως δεν μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες του μουσείου.
«Ήδη από το φθινόπωρο υπάρχουν έγγραφα που έχουν προετοιμάσει το έδαφος για τη φύλαξη σε συνεννόηση και με την εφορεία αρχαιοτήτων, και με το υπουργείο πολιτισμού και με το Ταμείο αρχαιολογικών πόρων και πέρα από τους φύλακες που ήδη διαθέτει και η Εφορεία και το Πανεπιστήμιο, να μπορέσει να έχει τον ικανό αριθμό προσωπικού για να καλύπτει τις ανάγκες φύλαξης του μουσείου και του αρχαιολογικού χώρου. Αυτό θα γίνει, χωρίς όμως να μπορώ να εκτιμήσω το πότε ακριβώς και είναι ανεξάρτητο από τα επίσημα εγκαίνια» ανέφερε ο κ. Σταμπολίδης.
Ο καθηγητής επεσήμανε για ακόμη μια φορά πως πρόκειται για ένα έργο που πρέπει να παρουσιαστεί ολοκληρωμένο στο κοινό του και όχι αποσπασματικά στη διάρκεια των εργασιών. Αυτήν την ώρα δρομολογούνται οι τελευταίες ενέργειες που έως την άνοιξη θα ολοκληρωθούν και θα συνθέσουν την τελική εικόνα του Μουσείου. Η φύτευση στον περιβάλλοντα χώρο αναμένεται να γίνει τον Μάρτιο. Επιπλέον, εκκρεμούν εργασίες σήμανσης στον δρόμο, αρμοδιότητα της Π.Ε Ρεθύμνου αλλά και φωτισμός του δρόμου με τοποθέτηση επιπλέον στύλων, που έχει αναλάβει να περαιώσει ο Δήμος. Θέμα χρόνου είναι να διαβιβαστεί στον δήμο σχετικό έγγραφο ώστε να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες από συνεργεία της ΔΕΗ.
ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ
Παρά τις δυσκολίες που ο κ. Σταμπολίδης παραδέχτηκε πως συνάντησε στην πορεία των χρόνων για την ολοκλήρωση των εργασιών δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στους συνεργάτες του, που όπως τόνισε, τον στήριξαν και εργάστηκαν από κοινού για τη δημιουργία του πολύτιμου αυτού χώρου που εκτός από πόλος έλξης θα αποτελέσει, κοιτίδα πολιτισμού για το νομό. Ήδη η απήχηση και η προβολή του στο εξωτερικό είναι εντυπωσιακά, αφού όπως τόνισε ο ίδιος κερδίζει ολοένα και περισσότερο το θαυμασμό της διεθνούς ακαδημαϊκής κοινότητας και όχι μόνο που ανυπομονούν να δουν από κοντά όλα όσα γνωρίζουν για την ιστορία, την περιοχή και τα ευρήματα. Ωστόσο, επεσήμανε πως η «δυναμική» του μουσείου ιδιαίτερα για τον τουρισμό, είναι εκτός από τη δημιουργία του και ο τρόπος λειτουργίας του.
«Όλη η αγάπη που έχει δείξει όλο το Ρέθυμνο όλο αυτό το διάστημα θα πρέπει να μεταφραστεί με τον ίδιο τρόπο σε αυτόν τον κόσμο που θα έρθει. Αυτός ο κόσμος είναι η καλύτερη διαφήμιση. Η διαφήμιση από στόμα σε στόμα. Σε αυτό όλα παίζουν το ρόλο τους. Το αλώβητο του χώρου, το φυσικό κάλλος και η ομορφιά του είναι που το κάνουν ξεχωριστό. Οι κάτοικοι της περιοχής το έχουν αγκαλιάσει, καταλαβαίνουν ότι είναι δικό τους έργο. Όταν πρωτοπήγα στην Ελεύθερνα για την ανασκαφή, ανέβαινε ένα λεωφορείο την εβδομάδα και δεν υπήρχαν νέοι άνθρωποι, τώρα είναι τελείως διαφορετικά. Είναι πολύ καλή η εικόνα και το ζητούμενο είναι να μην χαλάσει. Θέλει προσοχή και υπακοή σε ορισμένα σημεία. Δηλαδή δεν μπορείς να χτίσεις γύρω από το αρχαιολογικό χώρο ότι θέλεις. Φυσικά και μπορείς να κάνεις πράγματα με μια τάξη όμως, για να μην πάθουμε αυτά που κοροϊδεύουμε σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους» ανέφερε ο κ. Σταμπολίδης.
Αξίζει να σημειωθεί πως πρόκειται για ένα έργο με αρχικό προϋπολογισμό 3.380.000 από τα οποία όμως με μια μελετημένη και προσεκτική διαχείριση ξοδεύτηκαν μόλις τα 2,5 εκατομμύρια. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σωστής πρόβλεψης, ώστε να υπάρχει διαθέσιμο ειδικά στο τέλος των εργασιών απόθεμα για τις ανάγκες που μπορεί να προκύψουν αλλά και την τελειοποίηση του έργου.
Ο κ. Σταμπολίδης υπογράμμισε: «Ό,τι έφευγε από τους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες του έργου για τον οποιοδήποτε λόγο, ό,τι κοβόταν από τη διαχειριστική αρχή γιατί δεν ενέπιπτε σε κάτι, όποια παράλειψη υπήρχε στη μελέτη, είχα προνοήσει να υπάρχει τμήμα μεγάλο χορηγιών, ανθρώπων, που θα μπουν τα ονόματά τους και ελπίζω να με αφήσουν, όχι μόνο φυσικών προσώπων αλλά και φορέων και οργανισμών οι οποίοι πίστεψαν όχι μόνο στο έργο του μουσείου αλλά και σε όλη τη διαδικασία. Από αυτά τα χρήματα μπορώ, στο λεγόμενο πίθο των Δαναΐδων, να φτιάξω ό,τι πιο καλό μπορεί να γίνει. Αυτά τα χρήματα αν δεν τα έχεις προϋπολογίσει, αν δεν σου έχουν εγκριθεί, θα πρέπει να έχεις προβλέψει και φροντίσει να τα έχεις».
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΛΑΨΙΝΟΥ
Πηγή: goodnet.gr