Το ντοκιμαντέρ «Ελαίας Δρόμοι» κάνει αναδρομή στο χρόνο (flashback) και παραλληλισμό της ζωής των ανθρώπων της μινωικής και της σύγχρονης εποχής, με κοινό σημείο αναφοράς τον πολιτισμό της ελιάς.
Οι άξονες του ντοκιμαντέρ «Ελαίας Δρόμοι» της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας Ελένης Βλάσση, που καταγράφει το διαχρονικό πολιτισμό της ελιάς από τα μινωικά χρόνια μέχρι και σήμερα, παρουσιάσθηκαν την Κυριακή 23 Οκτωβρίου σε Συνέντευξη Τύπου, στο Αρχαίο Ιερό Άλσος Καβουσίου, κάτω από την αρχαιότερη, όπως χαρακτηρίζεται, μινωική ελιά παρουσία εκπρόσωπων της Περιφέρειας και των Δήμων του Λασιθίου, Αρχαιολόγων, ερευνητών και πλήθους δημοσιογράφων.
Κατά τη συνέντευξη η κ. Ελένη Βλάσση ξεδίπλωσε τις πτυχές, που θα αναπτυχθεί το ντοκιμαντέρ με το Ιερό Άλσος του Καβουσίου, με τον αρχαίο ελαιώνα και την αρχαιότερη μινωική ελιά, τους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους Αζοριά, Κάστρο, Βρόντος που το περιβάλουν, τα βυζαντινά εξωκλήσια, τα φαράγγια Μέσωνα και Χαυγά. Επιχειρεί ένα ταξίδι στο χρόνο με αναπαράσταση όλων αυτών των πολιτισμών, που ο ένας κτίστηκε δίπλα ή και πάνω στον άλλο, όλων αυτών των ανθρώπων και λαών που γεννήθηκαν ή πέρασαν και ήκμασαν εδώ έχοντας ως μοναδικό σημείο αναφοράς τον Πολιτισμό της Ελιάς. Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον ξεπροβάλλει ένα δίκτυο αρχαίων μονοπατιών, που οδηγεί στα καλντερίμια και στα φαράγγια, όπου καταγράφεται ακόμα ζωντανός ο αρχέγονος κύκλος των εποχών, συνδέοντας τις μινωικές θέσεις γύρω από την αρχαιότερη μινωική ελιά του κόσμου, ηλικίας πάνω από 5000 ετών. Η ελιά αυτή είναι τόσο παλιά, όσο η ανθρώπινη δραστηριότητα σ’ αυτόν τον τόπο, είναι τόσο ιερή, όσο τα ανεξήγητα μυστήρια και είναι τόσο πολύτιμα μοναδική, ώστε να θεωρείται δώρο των θεών προς τους ανθρώπους.
Σύμφωνα με τα όσα είπε η κ. Βλάσση, το ντοκιμαντέρ θα κινηθεί σ’ ένα πολύγωνο αρχαιολογικών χώρων των οικισμών, που ήταν πρότυπα στην Εποχή του Σιδήρου και περιέβαλλαν το Ιερό Άλσος με επίκεντρο τον Αρχαίο Ελαιώνα, από τον οποίο ξεκινούσαν οι δραστηριότητες, οι γνώσεις και η καλλιέργεια της ελιάς. Το προϊστορικό λιόφυτο, που ορθώνεται στον Αζοριά, για χιλιετίες είναι το κυρίαρχο στοιχείο του τοπίου, καθώς απετέλεσε τροφό των κατοίκων, σύμβολο λατρείας, σύμβολο ειρήνης και πολιτισμική κληρονομιά. Ενσωματώνει όλα τα ιδανικά, που μας παρέδωσαν οι προηγούμενες γενιές, για να τα διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού και να τα αναδείξουμε στα πέρατα της γης.
Απαντώντας σε ερωτήσεις που εστίασαν στο γιατί ονομάζεται το ντοκιμαντέρ «Ελαίας Δρόμοι» η σκηνοθέτιδα τόνισε: «Ο τίτλος μιλάει από μόνος του, αφού όλοι οι δρόμοι ξεκινούσαν από το Ιερό Άλσος, τον Αρχαίο Ελαιώνα και πήγαιναν στους οικισμούς- μοντέλο την Εποχή του Σιδήρου και από ‘κεί ακολουθούσαν τους δια θαλάσσης δρόμους των Μινωιτών, μέσω των οποίων μεταφέρθηκε η γνώση της ελιάς σε όλες της χώρες, που βρέχονται από τη Μεσόγειο Θάλασσα».
Επίσης, όπως ανέφερε, από τους δρόμους της ελιάς και τον ιερό ελαιώνα ξεκίνησε η οικονομική κυριαρχία των Μινωιτών στην Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο. Η κ. Βλάσση σημείωσε ότι ο αρχαίος ελαιώνας ήταν αυτός που άνοιξε τους δρόμους της ελαιοκαλλιέργειας και που έδωσε οικονομική ευμάρεια με τους Μινωίτες να μεταφέρουν με τα πλοία τους και να πωλούν το λάδι.
Η κ. Βλάσση επεσήμανε ότι δε θα μπορούσε να υπάρξει διαχρονικά πιο κυριολεκτικός τίτλος από το «Ελαίας Δρόμοι», που να συνδέει άρρηκτα το χθες και το σήμερα. Στη χαραυγή της ιστορίας αυτοί οι δρόμοι, που ακολούθησαν οι Μινωίτες αποκτώντας την οικονομική τους ισχύ, μπορούν να γίνουν οι σύγχρονοι δρόμοι για τη σημερινή οικονομική ανάπτυξη. Από τους ίδιους αυτούς αρχαίους ελαιώνες έβγαινε και βγαίνει μέχρι σήμερα ο υγρός χρυσός, το τοπικό μας λάδι, που είναι το καλύτερο στον κόσμο. Οι δρόμοι όμως του λαδιού, που μας κληροδότησαν οι πρόγονοί μας, όπως απεικονίζεται στις τοιχογραφίες μέσα από το ιδεόγραμμα της ελιάς, είναι η εξαγωγή του σε όλο τον κόσμο, με δική μας ταυτότητα και κυρίως με τη δική μας ετικέτα, που θα απεικονίζει την Καβουσιανή Αρχαιότερη Μινωική Ελιά του Κόσμου. Έτσι, όπως έκαναν και οι ίδιοι μεταφέροντας με τα επτασφράγιστα μινωικά τους πιθάρια, το πολύτιμο υγρό σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου.
Και τέλος η Καλλιτεχνική Διευθύντρια και σκηνοθέτιδα έκλεισε λέγοντας: «Αυτός ο ιερός τόπος, που κάθε πέτρα του μαρτυρεί και τη δική της ιστορία, αυτός ο αρχαίος ελαιώνας, που κάτω από τη σκιά του τόσοι άνθρωποι δούλεψαν, ίδρωσαν, ξεκουράστηκαν, πόνεσαν και αυτός ο πρώτος μεγάλος μινωικός πολιτισμός, που εξελίχθηκε εδώ σε παγκόσμια ναυτική ηγεμονία, συναποτελούν την ιερή μας παρακαταθήκη, την οποία οφείλουμε να κληροδοτήσουμε στα παιδιά μας. Είναι σημαντικό οι νέες γενιές, να ξέρουν ποιές είναι οι ρίζες μας, ποιοί είμαστε και πού εν τέλει πάμε».
Το ντοκιμαντέρ, όπως πρόσθεσε η κ. Βλάσση, θα ολοκληρωθεί στο τέλος Μαΐου και αναμένεται να προβληθεί στην έναρξη του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας τον Αύγουστο του 2017 και στη συνέχεια θα προβληθεί σε 36 χώρες με τις οποίες έχει συνεργασία το Φεστιβάλ Ιεράπετρας, μεταξύ των οποίων η Ρωσία και η Αμερική.
Το μαγευτικό ταξίδι της Αρχαιότερης Μινωικής Ελιάς του κόσμου έχει αρχίσει
Τέσσερα αρχαία ελαιουργεία
Στη συνέχεια ο Πρόεδρος της Κοινότητας Καβουσίου Γιάννης Ρεμιεδάκης αναφέρθηκε στη ιστορικότητα της περιοχής καθώς και στα τέσσερα αρχαία ελαιουργεία που βρίσκονται στη Μινωική Έπαυλη στα πόδια της ελιάς. Επισήμανε ότι «στόχος είναι να αναδειχτεί κάθε κλαδί του μνημειακού μας πλούτου».
Κατά τη συνέντευξη μίλησαν ακόμη ο λαογράφος Λεωνίδας Κουδουμογιαννάκης και η αρχαιολόγος Melissa Eaby αναφερόμενη στις ανασκαφές τις περιοχής.
Μετά την εκδήλωση ακολούθησε ξενάγηση στους αρχαιολογικούς χώρους στην ακρόπολη του Αζοριά, όπου σύμφωνα με τους αρχαιολόγους μέχρι το 600 π.Χ. υπήρχαν μικροί οικισμοί και από τον 7 και 5 αιώνα π.Χ. δημιουργείται μεγάλο αστικό μοντέλο πόλης με όλες τις δυνατότητες της ανάπτυξης οικονομία, εμπόριο κά.