Οικογένεια Μαμιδάκη: Εμφύλιος για την ταινία «Luger» που γυρίζεται σε περιοχές του Αγ. Νικολάου

Νέα κόντρα έχει ξεσπάσει στην οικογένεια Μαμιδάκη με αφορμή τα γυρίσματα της ταινίας «Luger», η οποία βασίζεται στη ζωή των μελών της, με παραγωγό τον Κώστα Μαμιδάκη, γιο του Κοσμά.

Το σενάριο που θέλει τους Μαμιδάκηδες να μεγαλώνουν όλοι μαζί σε ένα φτωχό πλην αγαπημένο σπιτικό και να καταλήγουν μόνοι και δυστυχισμένοι σε πλούσιες βίλες προκάλεσε την αντίδραση του Νίκου Μαμιδάκη, αδελφού του αυτόχειρα Κυριάκου, που διαχώρισε τη θέση του από το περιεχόμενο της ταινίας.

Ο Κοσμάς Μαμιδάκης υπήρξε από τους πρωτεργάτες της οικογένειας στην αναρρίχηση προς την κορυφή, σύμφωνα με όσα αναφέρει στη βιογραφία του ο εκλιπών και ιδρυτής της Jet Oil Κυριάκος Μαμιδάκης, ο οποίος σόκαρε το πανελλήνιο με την αυτοκτονία του πριν από δύο χρόνια όταν αυτοπυροβολήθηκε μέσα στη βίλα του στον Διόνυσο.

Το γεγονός ότι ο τίτλος της ταινίας «Luger» (από το ομώνυμο γερμανικό πιστόλι) κάνει έστω μία έμμεση αναφορά στην πράξη του αυτόχειρα ήταν προφανώς αρκετό για να πυροδοτήσει αντιδράσεις στο άλλο στρατόπεδο της οικογένειας Μαμιδάκη, που κάθε άλλο παρά με θετικό μάτι βλέπει περιστατικά από τη ζωή των μελών της να ζωντανεύουν στη μεγάλη οθόνη.

Πολύ περισσότερο όταν το μήνυμα της ταινίας είναι ότι το χρήμα δεν φέρνει την ευτυχία και ότι στον δρόμο για την κατάκτησή του, τα μέλη της οικογένειας ήρθαν σε σκληρές αντιπαραθέσεις, με αποτέλεσμα να διαλυθούν οι σχέσεις τους.

Το ρεπορτάζ της περασμένης Κυριακής στο ένθετο της εφημερίδας «thema people» σχετικά με την ταινία που γυρίζεται αυτές τις ημέρες στα ορεινά του Νομού Λασιθίου στην Κρήτη και φέρνει στο επίκεντρο πτυχές της πολυτάραχης ζωής των Μαμιδάκηδων προκάλεσε την αντίδραση του επιχειρηματία Νίκου Μαμιδάκη, αδερφού του αυτόχειρα Κυριάκου και εξάδελφου του παραγωγού της ταινίας Κώστα, ο οποίος απέστειλε επιστολή προς την εφημερίδα, θέλοντας με αυτή την κίνηση να διαχωρίσει τη θέση κάποιων μελών της οικογένειας από το περιεχόμενο της ταινίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, μέλη της οικογένειας Μαμιδάκη επικοινώνησαν με τον συγγενή τους και παραγωγό της ταινίας, Κώστα Μαμιδάκη, έπειτα από εννέα ολόκληρα χρόνια μεταξύ τους σιωπής προκειμένου να πληροφορηθούν από τον ίδιο περισσότερα στοιχεία για την ταινία και τις προθέσεις του, κίνηση που προκάλεσε τη δυσαρέσκεια του παραγωγού.

Η ταινία, σύμφωνα με όσα είπε στη συνέντευξη που μας παραχώρησε την περασμένη Κυριακή ο σκηνοθέτης της Κώστας Χαραλάμπους, αναφέρεται στην ιστορία της οικογένειας Μαμιδάκη που κατάφερε να γίνει παντοδύναμη αποκτώντας τεράστια περιουσία, αλλά και στις κόντρες μεταξύ των μελών της λόγω οικονομικών διαφορών.

Ο ακριβοθώρητος παραγωγός Κώστας Μαμιδάκης

Παραγωγός της ταινίας «Luger» είναι ο Κώστας Μαμιδάκης, γιος του εκλιπόντος Κοσμά, ο οποίος ήταν εκείνος που κατάφερε σε χαλεπούς καιρούς να στηρίξει την οικογένεια στα πρώτα επιχειρηματικά της βήματα. Ηταν εκείνος που κατάφερε να εξασφαλίσει την πρώτη πίστωση υπέρ της εταιρείας, χάρη στις καλές σχέσεις που διατηρούσε με τον διευθυντή της Εμπορικής Τράπεζας Χανίων. Αυτά τα στοιχεία περιλαμβάνονται στη βιογραφία του, η οποία έχει εμπλουτιστεί φυσικά και με μπόλικη μυθοπλασία.

Ολα χρησιμοποιούνται από τον σκηνοθέτη προκειμένου να αποδώσουν στη μεγάλη οθόνη όσο το δυνατόν ακριβέστερα το μεγάλο μέγεθος της επιχειρηματικής οικογένειας που, αν μη τι άλλο, κατέχει περίοπτη θέση στη μεταπολιτευτική ιστορία της Ελλάδας.

Ο Κώστας Μαμιδάκης, λάτρης του θεάτρου και του κινηματογράφου, παρακολουθεί ενδελεχώς θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικές ταινίες, έχει αναπτύξει φιλικούς δεσμούς με ανθρώπους του χώρου και η παραγωγή της ταινίας αυτής αποτελεί το πρώτο του εγχείρημα στον χώρο του θεάματος.

Παρέδωσε λοιπόν στον βραβευμένο σκηνοθέτη Κώστα Χαραλάμπους ένα αρχικό χειρόγραφο εμπνευσμένο από την ιστορία της οικογένειάς του. Ενα κείμενο που υποδεικνύει τη δική του θέση του στην ιστορία των Μαμιδάκηδων.

Ο σκηνοθέτης και οι υπόλοιποι συντελεστές της ταινίας το επεξεργάστηκαν δραματουργικά για τη δημιουργία μιας ταινίας που ουσιαστικά ταυτίζεται με την ιστορία της Ελλάδας αφού η οικογένεια Μαμιδάκη αποτελεί μεγάλο κεφάλαιο των εγχώριων επιχειρηματικών χρονικών

Ολα τα παραπάνω έτυχαν της προσοχής του Νίκου Μαμιδάκη, ενός έξυπνου άνδρα με μεγάλες επιχειρηματικές ικανότητες. Ηταν ο άνθρωπος που προσπάθησε να σώσει την ύστατη στιγμή τον αδερφό του Κυριάκο από το απονενοημένο διάβημα. «Ετρεξα, αλλά δεν τον πρόλαβα. Δεν τον προλάβαµε. Είχε πάρει τις αποφάσεις του και δεν μπορούσα να του αλλάξω γνώμη. Μου τηλεφώνησε, ευχήθηκε καλή τύχη στην οικογένεια και “έφυγε”. Δεν µπορούσα να το πιστέψω.

Ο Κυριάκος είχε τροµερές ευαισθησίες και δεν άντεξε την πίεση των τελευταίων εξελίξεων», είχε πει στο «ΘΕΜΑ» λίγες ώρες μετά τον θάνατο του αδερφού του, προσπαθώντας να εξηγήσει τους λόγους που τον ώθησαν να πατήσει την σκανδάλη, κλείνοντας με μια συγκινητική φράση: «Αυτό που θα θυµάµαι πάντα από τον αδελφό µου και θα κουβαλάω πάντα µαζί µου είναι η εντιµότητά του».

Σήμερα, ο ίδιος ο Νίκος Μαμιδάκης με την επιστολή του στο «ΘΕΜΑ» θέλει να καταστήσει σαφή τη διαφοροποίησή του απ’ όσα διαδραματίζονται στην ταινία του Κώστα Χαραλάμπους.

Συγκεκριμένα, αναφέρει: «Η οικογένεια Αλεξάνδρου Μαμιδάκη (μέλος της οποίας αποτελεί και ο αείμνηστος Κυριάκος Μαμιδάκης) ουδεμία σχέση έχει με την παραγωγή της ταινίας “LUGER” , δεν συμμετείχε με οιονδήποτε τρόπο στην συγγραφή του σεναρίου και στην υλοποίησή του, δεν παρείχε κανένα στοιχείο στους άμεσα εμπλεκόμενους με την ταινία φορείς (παραγωγή, σκηνοθεσία κτλ) και δεν επιθυμεί να συνδέεται το όνομά της, αλλά και η ιστορία της με την ταινία αυτή».

Τι απαντά ο σκηνοθέτης  

Μετά την επιστολή του Νίκου Μαμιδάκη στο «ΘΕΜΑ» ακολούθησε τηλεφωνική επικοινωνία του δικηγόρου του με τον σκηνοθέτη της ταινίας «Luger» Κώστα Χαραλάμπους. Ο νομικός σύμβουλος θέλησε να μάθει για λογαριασμό του πελάτη του περισσότερες πληροφορίες τόσο για το σενάριο όσο και για τον τρόπο που εμφανίζονται συγκεκριμένα μέλη της οικογένειας που αναφέρονται στην ταινία.

Ο σκηνοθέτης με δική του επιστολή προς την εφημερίδα σπεύδει με τη σειρά του να διευκρινίσει ζητήματα που προέκυψαν μετά τη σύντομη συνομιλία που είχε με τον δικηγόρο του Νίκου Μαμιδάκη.

Αυτό πάντως που του έγινε σαφές από την κουβέντα είναι ότι κάποια μέλη της οικογένειας έχουν εξοργιστεί όχι μόνο επειδή γυρίζεται ταινία βασισμένη στη ζωή τους, αλλά κυρίως επειδή δεν έδωσαν τη συγκατάθεσή τους.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο σκηνοθέτης μέσω της επιστολής του σπεύδει να διευκρινίσει ότι αν και το σενάριο της ταινίας εμπνέεται από πραγματικά περιστατικά, αυτά έχουν μεταπλαστεί δραματουργική προκειμένου να στηθεί μια καλή ταινία:  «Θα ήθελα να διευκρινίσω πως ουδέποτε και κανείς δεν ισχυρίστηκε πως υπάρχει έτερος χρηματοδότης από την οικογένεια Μαμιδάκη της ταινίας που σκηνοθετώ με τίτλο Luger, πέραν του Κωνσταντίνου Μαμιδάκη (μοναχογιού τού Κοσμά Μαμιδάκη)», γράφει στην επιστολή του προς το «ΘΕΜΑ» ο σκηνοθέτης Κώστας Χαραλάμπους.

Και συνεχίζει: «Ο τελευταίος υπήρξε η σπίθα και το έναυσμα της δημιουργίας αυτής της ταινίας, δίνοντάς μου ένα χειρόγραφο με στιγμές της ζωής του και έχοντας δύο απαιτήσεις: Να υπάρχει στην ταινία ένας ήρωας με το όνομα Κώστας και ένα από τα κεντρικά μοτίβα/ συμπεράσματα της ιστορίας να αποκρυσταλλώνεται στο ότι το χρήμα (και το ξέφρενο κυνήγι του) δεν φέρνει την ευτυχία στον άνθρωπο. Από την πρώτη στιγμή κατέστησα σαφές στον κύριο Κώστα Μαμιδάκη πως οποιαδήποτε ιστορία, εάν δεν μεταπλαστεί δημιουργικά και στοιχειοθετηθεί δομικά κάτω από τους στοιχειώδεις κανόνες της δημιουργίας, οι οποίοι από την εποχή του Αριστοτέλη έχουν περιγραφεί και μελετηθεί από την επιστήμη, δεν θα μπορούσε να γίνει κάποια αξιόλογη ταινία, πράγμα που προς τιμήν του ο ίδιος το δέχτηκε.

Το χειρόγραφο λοιπόν μεταπλάστηκε και υπέστη ελεύθερη επεξεργασία, κρατώντας αναλογικά τα καλύτερα στοιχεία του και πετώντας οτιδήποτε δεν είχε δραματουργική αξία. Μεταπλάστηκε δηλαδή με ελεύθερο πνεύμα ως δημιουργική προσέγγιση μιας ζωής που έχει λίγη συνάφεια με τα καθαυτό πεπραγμένα αλλά πολλή με τους δραματικούς κανόνες και την ιστορία της χώρας μας».

Σύμφωνα με τον δημιουργό, η ιστορία της ταινίας είναι άμεσα συνδεδεμένη με συγκεκριμένες ιστορικές καταστάσεις οι οποίες λειτουργούν με συνάφεια ως προς την εξέλιξή της.

«Υπό το πρίσμα αυτό με ενδιέφερε να κάνω μια ταινία γύρω από την προβληματική των χρημάτων και τα προβλήματα που δημιουργούν στις σχέσεις των ανθρώπων, προβάλλοντας το γενικότερο πλαίσιο μιας δραματοποιημένης πραγματικότητας και όχι εστιάζοντας σε συγκεκριμένα απτά γεγονότα», τονίζει. Και καταλήγει: «Εν κατακλείδι, η ταινία αναφέρεται στην άνοδο και πτώση μιας οικογένειας με το όνομα Αγγελιδάκη, της οποίας τα μέλη, τρία αδέλφια και οι απόγονοί τους, ξεκίνησαν πάμφτωχοι και αγαπημένοι από την ορεινή Κρήτη μετά τον Εμφύλιο και κατέληξαν πλούσιοι αλλά εκμαυλισμένοι από τον πλούτο τους στην Αθήνα.

Ξεκίνησαν όλοι μαζί από ένα φτωχικό δωμάτιο που μοιράζονταν και κατέληξαν στις πολυτελείς βίλες τους ολομόναχοι, χωρίς δεσμούς μεταξύ τους και δυστυχισμένοι από το κυνήγι του χρήματος. Πουθενά στην ταινία δεν αναφέρεται το όνομα Μαμιδάκης.

Η ταινία “Luger” έχει 87 ηθοποιούς, ανάμεσά τους πολλούς γνωστούς και εκλεκτούς πρωταγωνιστές οι οποίοι δεν θα συμμετείχαν σε οτιδήποτε δεν έχει καλλιτεχνική αξία, καθώς επίσης και περισσότερους από 600 κομπάρσους».

Η δεξιά αστική οικογένεια

Σύμφωνα με το σενάριο της ταινίας, τα γεγονότα που ζωντανεύουν αφορούν μια εποχή στην οποία η Ελλάδα έψαχνε τις ισορροπίες της. Μόλις λίγα χρόνια μετά τον Εμφύλιο, η χώρα προσπαθεί να βρει τον βηματισμό της μέσα σε έναν κόσμο που αναπτύσσεται φιλελεύθερα όντας στο δυτικό μπλοκ των δυνάμεων που συνασπίστηκαν.

Η εποχή τότε, όπως και κάθε άλλη έπειτα από μεγάλες αναταράξεις, ευνοούσε τον γρήγορο πλουτισμό και η οικογένεια Αγγελιδάκη -όπως αναφέρεται στο σενάριο η οικογένεια Μαμιδάκη- αποτελεί μια φτωχή οικογένεια από την Κρήτη που εξελίχθηκε σε δεξιά αστική οικογένεια που πλούτισε εκείνη την εποχή, εκμεταλλευόμενη πολιτικές συγκυρίες και το εμπόριο πετρελαίου που ανθούσε στη Δύση.

«Οι ιστορίες μας ξεδιπλώνονται ταυτόχρονα και διαδοχικά, τρέχοντας δίπλα-δίπλα με το σήμερα: με την κατάληξη της ιστορίας μας, μαζί με το χθες που ξεδιπλώνει την πορεία τους από την αθωότητα στον πλούτο. Ετσι παρελθόν και παρόν διαπλέκονται και γίνεται έκδηλη η μεταλλαγή αυτή που οδηγεί την ιστορία μας στο τραγικό της φινάλε», είχε πει στο «thema people» της περασμένης Κυριακής ο σκηνοθέτης της ταινίας Κώστας Χαραλάμπους, προσθέτοντας:

«Η διάβρωση και η μεταλλαγή του χαρακτήρα που επιφέρει ο πλούτος στους ανθρώπους αποτελεί το κεντρικό θέμα της ιστορίας μας, γύρω από το οποίο διαμορφώνονται και άλλα, όπως π.χ. το πώς οι ιστορικές συνθήκες στις συγκεκριμένες εποχές υπήρξαν καταλύτης εξελίξεων στη χώρα μας προκειμένου αυτή να βρεθεί στη θέση που βρέθηκε σήμερα.

Η ταινία θέλει και φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα τοπίο/τοιχογραφία της Ελλάδας, διασχίζοντας μέσα από μια οικογένεια την ιστορία της, αμέσως μετά τον Εμφύλιο και έως το 1985. Μέσα δηλαδή από τη μικρο-ιστορία αυτής της οικογένειας θέλουμε να φανεί το γενικότερο κάδρο της χώρας μας, της συνδιαλλαγής, των μικροσυμφερόντων, των πελατειακών σχέσεων και τελικά των πολιτικών και καπιταλιστικών δεσμών που αναπτύχθηκαν και επηρέασαν και επηρεάζουν τις ζωές όλων μας».

Συντελεστές

Στην ταινία παίρνουν μέρος αρκετοί γνωστοί ηθοποιοί όπως οι Τάσος Νούσιας (στον ρόλο του Παύλου Αγγελιδάκη που θυμίζει τον πατριάρχη της οικογένειας Γιώργο Μαμιδάκη), ο Ερρίκος Λίτσης (στον ρόλο που ταυτίζεται με τον Κοσμά Μαμιδάκη), η Στεφανία Γουλιώτη (σε μυθοπλαστικό ρόλο), η Εφη Γούση (που υποδύεται μια γυναίκα με τα χαρακτηριστικά της Τζίνας Μαμιδάκη, της κληρονόμου δηλαδή της περιουσίας) κ.ά.

Το σενάριο υπογράφουν οι Κώστας Χαραλάμπους και Πένυ Φυλακτάκη, τη διεύθυνση φωτογραφίας η Κατερίνα Μαραγκουδάκη, τις χορογραφίες ο Δημήτρης Παπάζογλου, ενώ βοηθός ενδυματολόγου είναι η Βίβιαν Βαλσάμη και βοηθός σκηνογράφου η Μιλένα Αλεξάκη.

Σύμφωνα μάλιστα με τις τελευταίες εξελίξεις, η Τζίνα Μαμιδάκη προσπάθησε να προσεγγίσει τον σκηνοθέτη της ταινίας Κώστα Χαραλάμπους προκειμένου και εκείνη να εξακριβώσει από την πλευρά της αν η ταινία ταυτίζεται και σε ποιον βαθμό με τα πραγματικά πρόσωπα της οικογένειάς της.

Οπως και να ’ναι, το κλίμα ψυχρότητας μεταξύ των μελών της οικογένειας στην πραγματική ζωή αποτυπώνεται με τον πλέον εύσχημο τρόπο και στην ταινία. Κάποτε σε ένα φτωχικό δωμάτιο ζούσαν όλοι μαζί αγαπημένοι, αλλά κατέληξαν σε πολυτελείς βίλες χωριστά και ολομόναχοι. Αγνωστο αν είναι και δυστυχισμένοι, όπως τους θέλει η μυθοπλασία. Αγνωστο αν η πραγματικότητα ξεπερνά και τη μυθοπλασία.

Πηγή: protothema.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here