Τη μορφή έντονης αντίδρασης λαμβάνουν οι διαμαρτυρίες φορέων για τους χώρους που θα διαχειριστεί το Υπερταμείο. Στο πλαίσιο αυτό έμειναν σήμερα κλειστοί οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία μετά από απεργία που αποφάσισε να κάνει η Ομοσπονδία Εργαζομένων του Υπουργείου Πολιτισμού, ενώ μετά από ομόφωνη απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της ΠΕΥΦΑ αποφασίστηκε η ενεργός συμμετοχή και στήριξη των Αρχαιοφυλάκων στην 24ωρη προειδοποιητική απεργία που προκήρυξε η Ομοσπονδία του Υπουργείου Πολιτισμού (ΠΟΕ-ΥΠ.ΠΟ). Στα πλαίσια των κινητοποιήσεων αυτών, έμεινε κλειστή στην περιοχή του δήμου Αγίου Νικολάου, η Σπιναλόγκα, η Παναγία Κερά και ο Αρχαιολογικός χώρος στη Λατώ.
Να αναφέρουμε ότι πληθαίνουν οι πληροφορίες που θέλουν εντός του καταλόγου να βρίσκονται μνημεία όπως η Κνωσός, η Σπιναλόγκα και άλλοι ιστορικοί χώροι του νησιού και της χώρας, όπου έχει έλεγχο το Υπουργείο Πολιτισμού. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε συνδικαλιστής που επικαλείται ασφαλείς πληροφορίες, «το πρόβλημα δεν εστιάζεται στην ιδιοκτησία των αρχαιολογικών χώρων, αλλά στην χρήση και την αξιοποίηση». Αυτό πρακτικά μεταφράζεται στο φόβο που υπάρχει πως το Υπερταμείο θα διαχειριστεί αρχαιολογικούς χώρους όπως η Σπιναλόγκα ή η Κνωσός, με τη λογική που αντιμετωπίστηκαν τα αεροδρόμια, τα οποία εκχωρήθηκαν στη χρήση και αξιοποίησή τους.
Να σημειωθεί πως πρόσφατα η διευθύνουσα σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας-ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο), Ράνια Αικατερινάρη, είχε δηλώσει πως δεν τίθεται θέμα μεταβίβασης στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) ακινήτων όπως οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μνημεία, ο αιγιαλός και οι παραλίες, οι δασικές εκτάσεις και οι περιοχές Natura. «Υπήρξαν δυστυχώς πολλές παρερμηνείες. Είναι προφανές, βάσει της κοινής λογικής αλλά και της σχετικής νομοθεσίας, ότι αρχαιολογικά μνημεία, αλλά και μια σειρά από άλλες ειδικές κατηγορίες ακινήτων όπως αιγιαλοί, παραλίες, περιοχές Natura, δασικές εκτάσεις κ.α. εξαιρούνται και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα μεταβίβασης. Αν κάποια διαθέσιμα στοιχεία είναι ανελλιπή ή μη επικαιροποιημένα στις βάσεις δεδομένων του Κτηματολογίου, είναι ώρα να δουλέψουμε για να το αλλάξουμε. Για παράδειγμα, όπως γνωρίζετε, δεν έχουν κυρωθεί ακόμη όλοι οι δασικοί χάρτες, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί και το Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο. Συνεπώς το σύνολο των ακινήτων θα επανελεγχθεί όπως αναφέρεται και στο σχετικό ΦΕΚ και σε αυτό δεν χωρούν παρερμηνείες», δήλωσε η κα Αικατερινάρη, ενώ υπήρξαν και δηλώσεις από το αρμόδιο υπουργείο. Ο υφυπουργός Πολιτισμού Κ. Στρατής είπε ότι ξεκίνησε η διαδικασία εκκαθάρισης της λίστας που δόθηκε στο Υπερταμείο και πως ότι οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μουσεία θα εξαιρεθούν.
Ωστόσο, ο έλεγχος που έκαναν οι αρχαιοφύλακες έδειξε πως «παρά τις δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων ότι θα υπάρξουν διορθώσεις στην υπουργική απόφαση αριθμ. 0004586 ΕΞ 2018 σύμφωνα με τον Νόμο 196 παρ.6 και 209 του ν.4389/2016, ακόμα δεν έχει προκύψει καμία τέτοια πρωτοβουλία».
Στο πλαίσιο αυτό καλούνται η κυβέρνηση και το Υπουργείο Πολιτισμού να δώσουν στην δημοσιότητα τον πλήρη κατάλογο των παραχωρηθέντων μνημείων, να δημοσιοποιηθούν οι όροι παράδοσης στους δανειστές της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, καθώς και η σύνθεση της επιτροπής που έλαβε την σχετική απόφαση και να κατοχυρωθεί θεσμικά η άρση της παράδοσης αλλά και η δημιουργία του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου που θα κάνει αδύνατη στο μέλλον τη δυνατότητα παραχώρησης της κυριότητας αλλά και της διαχείρισης των μνημείων μας.
«Δεν έχετε κανένα δικαίωμα και καμία εξουσιοδότηση από τον Ελληνικό λαό να διαπραγματεύεστε και να εκχωρείτε την πολιτιστική μας κληρονομιά σε οποιονδήποτε και με οτιδήποτε αντάλλαγμα, διότι δεν σας ανήκουν, δεν είναι περιουσία σας. Η ΠΕΥΦΑ θα κλιμακώσει στον υπέρτατο βαθμό τον αγώνα για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, γιατί όπως την προστάτευσαν και την διαφύλαξαν οι προηγούμενες γενεές έτσι έχουμε χρέος και ευθύνη να την παραδώσουμε και εμείς στις επόμενες. Γι’ αυτό σας καλούμε άμεσα να καταργήσετε τις σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις, που θίγουν το καθεστώς ιδιοκτησίας των Μνημείων και των Μουσείων της Χώρας μας», αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΤΣΑΛΑΚΗΣ